تبلیغ کالای مشابه «ایران ساخت» ممنوع شد

تبلیغ کالای مشابه «ایران ساخت» ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایران ساخت را در صدا و سیما و مطبوعات ممنوع کردند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایران ساخت را در صدا و سیما و مطبوعات ممنوع کردند.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت ، به موجب این مصوبه فهرست محصولات داخلی و کالاهای ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 16 دی) و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده(104) قانون مالیات‌های مستقیم، ماده 18 این طرح را تصویب کردند.
در ماده 18 این طرح ذکر شده است: دستگاه‌های صدر موضوع ماده (2) این قانون و تبصره (2) آن علاوه بر الزام به خرید کالاها و خدمات از فهرست توانمندی‌های محصولات داخلی موضوع بند (الف) ماده (4) این قانون، در تدارک و تأمین کالاهای مصرفی، مصرفی بادوام، تجهیزات و تأسیسات غیرطرحی(پروژه‌ای) مورد نیاز خود، ملزم به خرید محصولات داخلی و کالاهای ایرانی هستند.

به موجب این مصوبه فهرست محصولات داخلی و کالاهای ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده 19 این طرح را نیز مصوب کردند که در این ماده ذکر شده است:
به‌ منظور حمایت از کالای ایرانی موضوع این قانون، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایرانی در صدا و سیما، مطبوعات، تابلوهای شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، اوراق چاپی، تلفن و فضای مجازی ممنوع و رسانه پخش‌کننده آگهی هر یک به جزای نقدی معادل ده‌برابر قرارداد پخش آگهی، محکوم می‌شوند.

طبق تبصره 1 این ماده تبلیغ کالاهای خارجی که بخشی از فرآیند تولید آنها در داخل کشور انجام می‌شود مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، مجاز است.
به موجب تبصره 2 این ماده در تبلیغ کالاهای ایرانی و محصولات داخلی و تقویت نشان‌های تجاری (برندهای) داخلی، ماده(8) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه مربوطه لازم‌الاجراء است.
بر اساس این گزارش، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی نیز در راستای ترویج و فرهنگسازی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و همچنین «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» دو دوره جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت را برگزار کرده است.

انتهای پیام/25

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان