برندسازی محصولات ایران ساخت با کمک هنرمندان

برندسازی محصولات ایران ساخت با کمک هنرمندان

کارگاه آموزشی "طراحی گرافیک با رویکرد هویت ایرانی" در دومین روز از دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت برگزار شد.

 

کارگاه آموزشی "طراحی گرافیک با رویکرد هویت ایرانی" در دومین روز از دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت برگزار شد.

 

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، کارگاه آموزشی "طراحی گرافیک با رویکرد هویت ایرانی" در دومین روز از دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت برگزار شد. بهنام زنگی مدرس دانشگاه تربیت مدرس و مهدی محمدی اساتید این کارگاه آموزشی بودند. 

زنگی در این کارگاه آموزشی به اهمیت برندسازی برای محصولات اشاره و اظهار کرد: بسیاری از برندهای معروف این معرفی و شناخته شدن را مدیون تلاش هنرمندان هستند. اما در ایران هنوز نتوانستیم برندی را به جهان معرفی کنیم. فرش ایرانی جهانی است اما در دنیا با عنوان فرش شناخته نمی شود بلکه با عنوان کارپت از آن نام می برند. واژه ای که فاقد ارزش است. چرا که در زمان صادرات این محصول نام و فرهنگمان را با آن انتقال ندادیم.

 

زنگی در ادامه بیان کرد: البته در صنایع دستی نیز 370 رشته در ایران وجود دارد و رتبه دوم در این حوزه پس از چین متعلق به ایران است با این وجود نتوانستیم سفال را با نام خوش صادر کنیم. اما در چنین فضایی چه اقدامی باید انجام شود تا تولید ملی ما درست صادر شود و در ایجاد برند مشکلی نداشته باشیم.  پس این موضوع خود مسئولیت طراحان گرافیک را نشان می دهد.

این مدرس دانشگاه به موارد تضمین کننده برای انتقال فرهنگ در یک محصول اشاره کرد و گفت: آشکارترین عامل نوشتار است. زیرا نوشته به علت صورت نه معنا نشانگر زبان است. شکل ظاهری نوشتار متضمن هویت ملی محصول است و با درک آن می توان پی برد که محصول متعلق به کدام کشور است.

 

زنگی نوشتار را ساده ترین، بدیهی ترین و سریع ترین عامل برای معرفی هویت محصول دانست و ادامه داد: عامل بعدی نقش مایه ها است که یک عامل فرهنگی محسوب می شود. نقوش یکی از اصلی ترین تجلیات فرهنگ است که برخی از آنها سرمنشا فکری و فرهنگی دارد. حاشیه نیز از دیگر عامل ها است. اصلی ترین و عمیق ترین جلوه های هویت در حاشیه ها رخ می دهد. در حاشیه هر هنرمندی شخصیت هنری خود را نشان می دهد. 

 

وی از رنگ به عنوان عامل دیگر برای تجلی فرهنگ در یک محصول نام برد و ابراز کرد: در هر فرهنگ متناسب با ذائقه آن تعریف وجود دارد به همبن علت رنگ در م فاهیم حسی، تاریخی و هویت ملی نمود داشته است. 

در ادامه این کارگاه آموزشی مهدی محمدی درباره روند درگیر شدن گرافیست با یک موضوع توضیحاتی ارائه داد. این کارگاه آموزشی با حضور جمعی از دانشجویان و علاقمندان حوزه گرافیک در تالار امیر خانی برگزار شد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، از امروز 4 دی ماه در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در خانه هنرمندان آغا به کار کرده است. این جشنواره با برنامه‌های متنوع و بخش‌های گوناگون، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و نمایش آثار از از 4 دی ماه تا 8 دی ماه در خانه هنرمندان میزبان علاقمندان است.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان