ایران ساخت؛ سوسوی امید در آسمان تیره اقتصاد
اعمال تحریمهای یک جانبه آمریکا و شیوع ویروس کرونا موجب شده است تا اقتصاد ایران با بدترین شرایط خود در سالهای اخیر مواجه شود.
به گزارش ستاد خبری ایران ساخت؛ با محدود شدن تجارت خارجی و افت ارزش ریال که موجب شده است اجناس وارداتی قیمت گزافی پیداکنند، بسیاری از افراد را بر آن داشته است تا به دنبال کسب و کارهای شخصی و استفاده از محصولات ایرانی بیافتند که موضوع گزارش «بلومبرگ» شده است.
برای یک گروه سه نفره از دانش آموختگان طراحی، بازاری با دهها میلیون نفر مصرف کننده که با قحطی واردات مواجه است، ارزش ریسک کردن دارد و آنها با نشان تجاری (برند) خودشان از ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) هزاران دست لباس فروخته اند.
آرمیتا قصابی، ۳۰ ساله و از بینانگذاران این شرکت، میگوید که میدانستیم موفق خواهیم شد، چرا که خودمان و بسیاری از افراد دور و برمان برای چیزهای ابتدایی و ساده بسیار سختی کشیده بودیم.
این شرکت از پارچههای بافت کارخانهای در شهر خوی، در شمال غرب ایران، استفاده میکند و نیاز به پارچههای وارداتی را کنار گذاشته است. قصابی میگوید گران بودن تولیدات جهانی و ارزان بودن هزینه کارگر در ایران موجب شده است تا تولیداتشان توان رقابت داشته باشند. او میگوید برای هر جفت جین معادل ۱۸ دلار درآمد دارند که میتوانند ۱۱ دلار آن را برای توسعه خطوط تولید جدید سرمایه گذاری کنند.
نازنین که یک شرکت بازریابی کوچک در تهران دارد، از تجربه خرید شامپوی ایرانی میگوید. او دیگر توان پرداخت پول شامپوهای فرانسوی «لورئال» را ندارد، چرا که به علت کاهش ارزش ریال، قیمت یک بطری در دو سال گذشته شش برابر شده است. او درباره شامپوی ایرانی که پیدا کرده میگوید: «کیفیت آنها خیلی شبیه است. من واقعا انتخاب دیگری نداشتم و نمیخواستم محصولات قدیمیتر و سنتی ایرانی را بخرم.»
پیش از این هم از مقامات ایرانی خواسته شده بود که بخش خصوصی و صادرات به کشورهای همسایه را توسعه دهند، اما بزرگترین صنایع تولیدی ایران، همچون خودروسازی ها، همچنان نسبت به تحریمها بسیار حساسند و از فساد رنج میبرند. در همین حال شیوع کرونا هم تجارت بین مرزی را محدود کرده است. با این وجود شرکتهای کوچکتر عملکرد بهتری داشته اند و تولیدات آنها از سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۲ درصد رشد داشته است.
امیرعلی صبوری، مدیر بازاریابی خرده فروشی آنلاین «باسلام» میگوید: «یک روند روشنی در دو سال گذشته جریان داشته و افراد بیشتر و بیشتری کسب و کارهای کوچک راه انداخته و چیزهایی که خودشان میتوانند تولید کنند را میفروشند.»
این وبسایت که خریداران و فروشندگان را مستقیما به هم وصل میکند شاهد افزایش تعداد فروشندگانش از ۴ هزار نفر در سال گذشته به ۴۸ هزار نفر در سال جاری بوده است.
با تمام اینها، نباید از یاد برد که اقتصاد ایران با مشکلی بزرگ مواجه است و هنوز بسیاری از کالاهای ضروری ساخت ایران به واردات وابسته بوده و به همین دلیل با افزایش قیمت مواجه اند. شرکت تولیدی پوشاک زیپهای با کیفیت بالای خود و دیگر اجزاء فلزی را از «وای کی کی گروپ» ژاپن تهیه میکند و به دلیل ممنوعیتهای وارداتی، دو ماه طول میکشد تا دکمههای سفارش داده از گمرک ترخیص بشوند.
فوژان فرد، یکی دیگر از بنیانگذاران شرکت میگوید: «هرگونه برآوردی واقعا سخت است. در هر روز ما نمیدانیم ایرانیها چقدر فقیرتر خواهند شد
قطعات پهپادی ایرانساخت با 3 راهبرد فناورانه توسعه مییابد
اسباببازیهای ایرانساخت به بازارهای بینالمللی راه یافت
«نشان ایرانی برتر3» از محصولات ایرانساخت شرکتهای دانشبنیان و خلاق حمایت میکند