فرهنگ‌سازی و اجرا دو بازوی اصلی حمایت از کالای ایران‌ساخت

دبیر بخش دانش‌آموزی جشنواره ایران‌ساخت عنوان کرد:

فرهنگ‌سازی و اجرا دو بازوی اصلی حمایت از کالای ایران‌ساخت

دبیر بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت گفت: فرهنگ‌سازی و جریان سازی در کنار عمل و اجرا به عنوان دوبازوی اصلی حمایت از کالای ایران‌ساخت هستند و این جشنواره می‌تواند زمینه را برای ورود دانش‌آموزان به این میدان مهم آماده و آشنا کند.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت»، منصور مجاوری دبیر بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت، با بیان این‌که برای تحقق شعار حمایت از کالای ایران‌ساخت می‌بایست تمامی بخش‌های دست‌اندرکار وارد عرصه عمل و اجرا شوند اظهار کرد: حوزه آموزش و پرورش به عنوان یکی از زیرساخت‌های جدی و اساسی برای تحقق و ترویج فرهنگ در جامعه به شمار می‌رود و در این راستا، تمامی بخش‌های دست‌اندرکار از تولیدکنندگان با تولیدکالای باکیفیت و رقابتی، و همچنین بخش‌های سیاستگذار و اجرایی باید راه را برای آشنایی جامعه بزرگ دانش‌آموزی با ضرورت حمایت از کالای ایران‌ساخت هموار کنند.


مجاوری با تأکید بر این‌که باید با استفاده از جریان‌سازی و کمک به خرید کالای ایرانی، دانش آموزان ، مدارس و دیگر بخش‌های عرصه آموزش و پرورش را وارد جریان حمایت از  ایران ساخت کنیم، افزود: با توجه به این‌که جامعه آموزش و پرورش، هم از بعد دانش آموزی و سازمان اداری واجرائی آموزش و پرورش بسیار گسترده است ، می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی را برای حمایت از کالای ایرانی ایجاد کند همچنین علاوه بر عرصه دانش‌آموزی، دیگر بخش‌های آموزش و پرورش از جمله خانواده‌ها و معلمان نیز می توانند وارد مدار حمایت از کالای ایران‌ساخت شوند.


جامعه بزرگ حامی تولیدات ایران‌ساخت
دبیر بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت افزود: سال جاری 13میلیون و 500هزار دانش آموز، در بعد شاغلین، حدود یک میلیون نفر، بازنشستگان فرهنگیان حدود 800 هزار نفر به صورت مستقیم با آموزش و پرورش در ارتباطند پس انجام هر کار فرهنگی در کشور، با در نظر داشتن نقش آموزش و پرورش، بسیار تأثیرگذار و اثربخش‌تر خواهد بود.


مجاوری با اشاره به گام‌های وزارت آموزش و پرورش در تحقق حمایت از کالای ایران‌ساخت، گفت: آموزش و پرورش تقریباً از سال 93 با دستور وحمایت جناب اقای بطحائی (معاونت توسعه مدیریت وپشتیبانی وقت) با بسیاری از تولیدکنندگانی که با کالاهای حوزه آموزش و پرورش مرتبط هستند، تعامل دارد و با بحضور آنها در رگزاری نشست‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش های مختلف فعالان این عرصه از جمله تولیدکنندگان نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر را برای تولید کالای کیفی و تأمین نیاز جامعه آموزش و پرورش ترغیب می کند.


وی افزود: بیش از 100 تولیدکننده در بخش نوشت افزار و لوازم التحریر از مداد، خودکار، خط‌کش ماژیک و انواع وسایل نوشت افزار و همچنین تولیدکننده های دفاتر دانش آموزی ولوازم اداری  و ... همگی آمادگی خود را برای حضور پررنگ و تأمین نیازها با برند ایرانی اعلام کردند. خوشبختانه با نام‌گذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، با تاکید ودستور آقای وزیر بسیار فعال تر و با برنامه  به جلو خواهیم رفت.


مجاوری با بیان این‌که اگر شرایط را برای خرید کالای ایرانی مهیا کنیم، از سوی جامعه استقبال لازم صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هم‌راستا با شعار امسال، تمام دستگاه های دولتی از جمله وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد  و سازمان حمایت از تولید کننده ها ومصرف کنندهها در کنار وزارت آموزش و پرورش حضور داشته باشند  تا شرایط خوبی برای حمایت از کالای ایرانی فراهم شود.


 وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای حمایت از کالای ایرانی از ابتدای سال جاری در دو راستای فرهنگ سازی و گفتمان حمایت از کالای ایرانی و دیگری دربخش  اجرا و توسعه خرید این کالاها پیش می‌برد.


مشاور وزیر در امور منابع درآمدی واقتصادی  با بیان این‌که با پویا ساختن حرکت تولیدکنندگان می‌توان  ضمن کاهش قیمت ها  ،موجب افزایش کیفیت کالاهای تولید ایران گردید .  در اینصورت می توان استقبال گسترده از تولیدات ایرانی را انتظار داشت، اظهار کرد: اگر هر دانش آموزی به طور مثال 10 عدد مداد یا خودکار در طول سال استفاده کنند بیش از 135 میلیون عدد از هر یک از اقلام یاد شده به چرخه بازار وتولید داخلی کمک می‌شود.


وی یکی از مسائل مهم را  قیمت و کیفیت دانست و گفت: اگر بنا داریم کالای ایرانی را وارد بازار کنیم باید  تولید کنندگان کیفیت ان را  در نظر بگیرندکه  خوشبختانه انجمن صنفی موافقت وتاکید  کرده است که قیمت ها از آن‌چه در بازار ارارئه می‌شود پایین‌تر باشد  وهمچنین کیفیت کالا ها را حفظ نموده و شرایطی را مهیا  کند که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را به خرید این کالاها ترغیب کنیم.
 
دبیر بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی ایران‌ساخت گفت: حضور این شرکت‌ها می‌تواند گام مهمی را در جهت حمایت از کالای ایران ساخت بردارد و این کار را از مدرسه به عنوان مؤثرترین  جایگاه داشته باشیم و آن‌چه از مدرسه و مهد تعلیم و تربیت گفته شود ماندگارتر خواهد بود و اگر مدرسه، الگویی برای حمایت از کالای داخلی باشد قطعا جامعه نیز به این سمت و سو حرکت خواهد کرد.


تدوین منشور حمایت از کالای ایرانی
مجاوری همچنین بر اساس تصمیم شورای حمایت از کالای ایرانی در وزارت ، به تدوین  وابلاغ منشور حمایت از کالای ایرانی به کلیه ادارات کل آموزش وپرورش استانها  اشاره کرد و افزود:  استان ها موظف هستند طی این روزها اقدامات و هماهنگی های لازم را انجام دهند تا به این ترتیب فاز اول جشنواره ایران ساخت که در دی ماه برگزار می شود در مهرماه برگزار شود.


وی افزود: به این ترتیب می‌توانیم دستاوردی برای حمایت از کالای ایران‌ساخت داشته باشیم و و وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه همراه در حمایت از کالای ایرانی در جشنواره ایران ساخت نقش آفرین خواهد بودو از طریق تشویق و ترغیب دانش آموزان حضوری پررنگ در جشنواره ایران ساخت خواهیم داشت .


دبیر بخش دانش‌آموزی ایران‌ساخت همچنین با اشاره به نقش جشنواره ملی فرهنگ و هنری ایران ساخت در گفتمان‌سازی و جریان سازی حمایت از کالای ایرانی در عرصه دانش آموزی گفت: کار گفتمان سازی علاوه بر نامه های مختلف فرهنگی و تبلیغ و اطلاع رسانی در سطح کشور اشاره نمود که  به طور مثال معلمی که از یک خودکاریا لوازم التحریر  ایرانی استفاده می کند، با این کار الگویی برای طیف کثیری از دانش آموزان قرار می گیرد و می‌تواند آن ها را با فرهنگ حمایت از تولید ات ملی ایرانی  آشنا کند.


وی یادآور شد: باید کالاهای ایرانی از کیفیت و مزیت رقابتی مناسب نسبت به تولیدات سایر رقبای خارجی برخوردار باشند . در بعد گفتمان‌ حمایت از خرید کالای ایرانی وفرهنگ سازی ، باید تمامی دستگاه‌ها ی اجرائی ،نهادها و فعالان این حوزه از دست اندرکاران اجرایی با حمایت از مصرف کالای ایران ساخت، تولید کننده ها  را مجبور به با تولید کالای با کیفیت نموده ، و راه را برای رونق کالای ایران ساخت هموار سازند.


فراموش نکنیم که سر چشمه هر توسعه در کشور از آموزش وپرورش با کیفیت شروع می شود .


دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ است.
پایان پیام/24

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان